Goede begeleiding nieuwe docenten lastig te realiseren
Nog een paar maanden te gaan en dat zit het schooljaar er weer op. De “transferperiode” is dan achter de rug, er is -verwacht of onverwacht- personeel weggegaan en de vacatures zijn vervuld. Tijd voor vakantie, daarna zien we wel weer….
Maar toch…..
Helaas is het zo dat in deze tijd van krapte in het docentenaanbod, de nieuwe docenten niet altijd de kwaliteit of ervaring hebben die uw school nodig heeft.
Wanneer een kei van een docent met 30 jaar ervaring afscheid neemt en er een plaatsvervanger is gevonden met weinig of geen ervaring, dan is weliswaar de vacature vervuld, maar heeft de school toch nog wat werk te verrichten.
Dat is toch al opgelost?
Vaak wordt er dan ook hulp aangeboden in de vorm van een collega-begeleider, zeker in de eerste weken. Toch biedt dat niet altijd een complete oplossing: de collega is zelf druk en de nieuwe docent heeft tegenwoordig steeds vaker intensievere begeleiding nodig dan de school kan geven. Gevolg: de collega-begeleider voelt dat hij tekortschiet en de nieuwe docent presteert nog niet naar behoren. Hij heeft te weinig zelfvertrouwen, kan geen orde houden of is nog niet bekwaam in complexere vormen van lesgeven zoals differentiëren of het gebruik van ICT in de les.
Hulp is nabij
“Sterker verder” kan hulp op maat bieden door middel van begeleiding en coaching van (middelbaar) onderwijspersoneel. Samen bepalen we de doelen en het traject, dat doen we meetbaar en haalbaar. De hulp is individueel en op de praktijk gericht en mede daardoor zijn de resultaten vaak erg goed! Bedenk dat de bekostiging ook mogelijk is vanuit het scholingsbudget van de docent. Aarzel niet om contact op te nemen. Ik kom graag langs om kennis te maken